zaterdag 27 september 2008

Let's get to work!


Nog niet zo lang geleden had ik een discussie met een collega. We hadden het erover dat als je afgestudeerd bent van de Pabo en je een baan zoekt, je full-time zou moeten werken.

Ik ben ervan overtuigd en blijf ook bij mijn mening, dat als je als beginnende leerkracht ( of op welk ander gebied dan ook ) je zodra je bent afgestudeerd een baan zou moeten zoeken.
Dit geld natuurlijk niet als je ziek bent, een klein kindje hebt etc, maar het gaat om het volgende :
Als je niet werkt, terwijl je dat wel kan, dan ben je in mijn ogen gewoon een klein beetje lui! Waarschijnlijk krijg ik nu een lading kritiek over me heen, maar als je nog geen gezin hebt, lichamelijk niks mankeert en je alleen het huishouden hebt, kun je gewoon in mijn ogen 5 dagen per week werken!

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden!

P.s Deze log komt ook een beetje voort uit de reacties die ik veel om mij heen hoor : Goh wat ben ik moe, ik ben echt toe aan een beetje tijd voor mezelf. Dan blijkt dus achteraf dat ze maar 2 dagen per week werken! En dus 5 dagen weekend hebben! Dan denk ik, waar zijn we nu in vredesnaam mee bezig!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai, ik ga een eind met je mee. Ik heb altijd gewerkt, ook toen ik klin kinderen had. Weliswaar minder uren maar ik bleef aan de slag. En nu ben ik gaan midneren naar 4 dagen en als ik diep van binnen kijk dan wil ik nog een dagje minder. Ik wil straks ma-wo-vrijdag werken. De kinderen zijn de deur uit, ik ben 45 en nu wil ik lekker wat tijd aan mijn hobbies besteden.

Groetjes en ik ben erg benieuwd wat voor reacties je hierop krijgt,

Elise

Anoniem zei

Hiet moet ik even op reageren :) zoals je vast wel hebt kunnen lezen had ik voor 3,5 dag werk op twee scholen. De situatie op één school was niet goed. Ik kreeg niet betaald terwijl ik wel werkte en dat soort dingen. Ik heb dus ontslag genomen. Je zou denken: mooi dom want je hebt werk. Maar ik vind, je werkt ook om geld te verdienen en het is geen vrijwilligerswerk. Anyway. Nu werk ik nog maar 2 dagen en heb de rest 'vrij'. Die probeer ik in te vullen met solliciteren en invallen op mijn school en andere scholen. Ik kan/wil dus wel werken maar er is verder niks en ik voelde me super ongelukkig op die andere school dus ik had verder geen keus. Maar mij hoor je niet klagen :) want ik vind het super om nu één school te hebben en daar kan ik mijn 'ei' kwijt!

Anoniem zei

Ps. Ook al zou ik wel veel kunnen werken dan zou ik nog niet 5 dagen willen werken. 4,5 dag of 4 dagen vind ik prima. Ik wil ook genieten van andere dingen want er zijn meer dingen buiten het werk om die ik super vind om te doen. En als we straks kinderen mogen krijgen, hoop ik, dan blijf ik 2 dagen werken.